En forholdsvis billig amerikanerbil dukkede op til salg, som jeg tænkte kunne være et sjovt projekt at se på sammen med en kammerat.
Bilen kunne starte, køre, og så umiddelbart ikke ud til at fejle så meget, udover lidt rust hist og pist, samt bremser skulle efterses.
Det drejer sig som titlen antyder om en Buick Skylark Limited v6 2.8l fra 1981, som vi på daværende tidspunkt ikke viste var en af General Motors dødelige synder, da de var ramt af en del problemer dengang, som førte til adskillige recalls.
På lift kunne vi konstatere at der var lidt mere rust i bunden end først antaget, og en del af det værste gemte sig bag en tyk hinde af gammelt rustbeskyttelse.
Under gulvtæppet som var gennemvædet foran, dukkede der endnu flere rusthuller op, så hele kabinen blev tømt.
Pladearbejde blev påbegyndt af bund. Dette var første gang vi har leget med pladearbejde så helt pænt blev det ikke, til at starte med, men det blev da bedre eftersom flere huller dukkede op :’) Dette var en rimelig langvarig proces. Svejsninger blev slebet og malet.
Gulvtæppe og sæder fik en vask og blev samlet igen.
Forbro’en havde det ikke så godt hvor bærearme sad fast, men vi fandt tilfældigvis en anden i Litauen fra en Oldsmobile Omega som den deler karosseri med. Den fik en sandblæsning sammen med bærearme og maling inden montering.
Mens forbro var afmonteret, måtte motor jo holdes op på anden vis. Alle bremserør, samt benzinrør blev skiftet. Bremseforstærker var utæt, så ny blev bestilt fra USA af.
Ud med de gamle bøsninger på den hårde måde og så de kunne få nye hele vejen rundt.
Himmelen var faldet ned. Man kunne tage hele den plade ud som det sad på. Fik skrabet det gamle skum af og på med nyt. Stoffet blev vasket og trukket ud over og limet på.
Nye skiver, klodser, støddæmpere, bærekugler, styrekugle foran. Bagtil blev tromlebremser skilt ad, fik nye fjedre og bremsecylinder, samt nye støddæmpere.
Ved en længere tænding finder vi ud af at den kører alt for høj i tomgang, at køleren ikke har det skide godt, hvilket resulteret i et lille røgshow da kølervandet kom lidt i kog :’)
Et lille hul ved førerdøren, svejst og sparlet, slibet og malet. Good as new.
Fælge blev sandblæst og malet, og nye white wall dæk blev sat på. Det gjorde helt sikkert noget ved dens look.
I næste del bliver der kigget på karburator renovering, pladearbejde og andre udbedringer
Leave a reply